A közös költség tartalma
Többször felmerül a kérdés, hogy mit tartalmaz a közös költség. Ime a válasz.
A közös költséget a közös fenntartású épületekben, társasházakban kell megfizetni az épületben lakóknak, lakásonkénti elszámolás szerint.
A közös költséget általában alapterület alapján határozza meg a ház közgyűlése.
A költség tartalmazza az ingatlan biztosításának költségeit, amennyiben az épületen belül (víz,-villany,-gáz-vezeték, stb. használata során hiba történik, ezek javítási, felújítási költségeit), az épület közös helyiségeinek fenntartási és felújítási költségeit.
Fenntartási költségek:
- Lépcsőházak, folyosók, takarítószer tárolók, szeméttárolók takarításának költségei.
- A közös használatú helyiségek víz, villany és fűtésének költségei.
- Liftek folyamatos működtetésének (rendszeres ellenőrzés, karbantartás) költségei.
- Szemétszállítás költségei.
- Az épület körüli járdák és zöldterületek takarításának, fenntartásának költségei.
- Zárt udvaros társasházak esetében a parkosított udvar kertészeti költségei (fűnyírás, locsolás, növények ültetése, metszése, stb.).
Felújítási költségek:
- Az épület közös helyiségeinek rendszeres festése, mázolása, külső homlokzat felújítása, tetőfelújítás és egyéb fontos munkálatok elvégzése, amelyekre bizonyos időszakonként szükség van.
- Panelprogram során felújított épületeknél sok esetben a közös költségbe számítják be a Panelprogramos pályázat saját forrásának költségét lakásonként, illetve az ehhez szükséges hitel összegének lakásokra lebontott költségét.
Az alagútzsalus, illetve ház-központi fűtéssel működő társasházak esetén a közös költséghez még hozzászámítják a fűtés költségét lakás alapterület, vagy légköbméter alapján.
A közös költséget megemelheti – kisebb társasházak esetén – a liftek fenntartásának és felújításának költsége.
Javaslat: A régebbi építésű (1950-60-as években épült) társasházak esetén, de minden ingatlan esetén fontos szempont a közös költség optimális összegének kiszámítása és lakásonkénti rendszeres befizetések biztosítása annak érdekében, hogy megfelelő összeg álljon mindig rendelkezésre a felmerülő fenntartási és felújítási költségek biztosítására.